Ce poți mânca de pe masa de Paște dacă ești vegetarian

M-am gândit să scriu acest articol strict din poziția unui musafir vegetarian care merge în vizită de Paște și este așezat la masă. În cazul meu e mai simplu, eu (încă mai) sunt un musafir lacto-vegetarian, deci pot mânca ouă, sau produse care conțin lactate sau brânzeturi.

E foarte ușor să îți prepari chiar tu pentru ziua de Paște câteva feluri de mâncare vegetariene care îți plac foarte mult și să inviți familia la masă, dar ce te faci când ești chiar tu musafir la masa altuia?

În primul rând, va trebui să ai pregătite câteva răspunsuri clasice, pentru că sigur vor apărea (mai ales de la cei care nu te cunosc) întrebările „Cum, dar tu nu mănânci carne? Păi și ce mănânci azi?” sau „Găsești și tu ceva fără carne pe masă?”. Treci ușor peste ele cu replici precum „Mă descurc, mulțumesc!” sau „Sigur, uite câte bunătăți fără carne sunt pe masă!”.

Un alt pont ar fi să duci chiar tu cadou gazdei un coș frumos aranjat plin de legume și fructe, o salată de fructe pregătită de tine în semn de atenție pentru momentul desertului sau chiar câteva aperitive drăguțe. Gazda se va bucura de atenția ta, musafirii vor fi impresionați că n-ai venit cu mâna goală, iar tu te asiguri că este ceva pe masă ce poți mânca și tu.

La mine nu se aplică, pentru că merg la masă la părinți (care s-au obișnuit deja cu gândul și pun multe legume și fructe pe masă, ba chiar mama prepară și mâncare special pentru mine, cum ar fi drob fără carne sau alte bunătățuri), însă atunci când ești invitat la cineva pe care nu-l cunoști, te poți ajuta de sfatul meu de mai sus.

Revenind la mâncare, a venit momentul în care trebuie să alegi de pe masă preparatele care nu conțin carne, dar atenție, trebuie să păstrezi și o măsură, pentru că exagerarea duce la kilograme în plus, pe care nu le vrem.

  • Aperitivele: ou fiert 100% vei găsi, deci poți mânca un ou (sau jumătate de ou) după ce ciocnești cu ceilalți musafiri; apoi, mai mult ca sigur vei găsi pe platouri roșii, castraveți, măsline, ardei roșu, brânză și dacă ești norocos, chiar salată de vinete, de icre, pastă de avocado, pastă de măsline sau alte salate preparate de gazdă pentru aperitiv;
  • Felul principal: chiar dacă ceilalți mănâncă friptură, sarmale (deși pentru mine sarmalele înseamnă Crăciun, am văzut că românul le prepară și de Paște) sau alte preparate din carne, tu te poți alimenta cu garnitura și salata sau legumele pe care le găsești pe masă; pe platoul cu garnitura poți regăsi orez, cartofi, fasole verde, mix de legume sau chiar salată, de crudități sau de murături;
  • Desert: pe modelul „puțin e aproape deloc”, la desert poți mânca câte puțin din orice vrei tu de pe masă, fiindcă sigur vei regăsi minunata pască din brânză și stafide, cozonac sau prăjituri de casă;

Sper să te ajute sfatul meu, ideal e să mănânci cât mai multe fructe și legume, să eviți pâinea și băuturile alcoolice și să nu exagerezi cu dulciurile. Eu am dat mai sus exemple de preparate basic pe care le regăsești pe majoritatea meselor, dar poți avea norocul să regăsești platouri mult mai sofisticate, care să nu conțină carne.

Ai grijă să liniștești gazda spunându-i că ai ce mânca, ca să nu se simtă prost că nu a preparat ceva special pentru tine, știind că nu mănânci carne. Ceea ce este adevărat, chiar poți găsi ceva pe masa de Paște fără carne, mai ales că e perioada primăverii, când e plină piața de salată, ridichi, roșii, ceapă verde.

Cam aceasta e tactica mea de musafir la masa de Paște, sper să-ți fie de folos dacă ești vegetarian. Probabil că în curând voi reveni și cu un articol de pe cealaltă parte a baricadei, aceea de gazdă și-ți voi povesti cum e să pregătești o masă de Paște 90% vegetariană și doar cu 2-3 preparate cu carne, pentru musafiri.